tirsdag 25. februar 2014

Bringebærbiscotti, -matpakkeversjonen

På bildet ser dere (nesten) sukkerfri bringebærbiscotti med bittelitt hvit sjokolade til pynt.

Om jeg skal være helt ærlig, så tror je aldri at jeg har smakt biscotti... Men Veslebjørn ELSKER alt som kommer i kjeks-format, så jeg tenkte at det å lage en sukkerfri versjon kunne være et festlig innslag i matboksen. Jeg har skjønt at biscotti egentlig skal ha revet sitronskall i seg, men siden jeg ikke hadde det, så ble det sitrondråper. 

Disse ble mottatt med stor begeistring her hjemme, og nå som barna er i seng har jeg tillatt meg selv å dyppe mine i hvit sjokolade.. Nam nam!

Du trenger; 


350 gram semper fin mix eller tilsvarende
1 ts bakepulver
1/4 ts natron
1/2ts salt
100 g smør
1toppet ts vaniljesukker
1 ts vaniljepulver
2ts blå certo frysepulver
2 egg
1 eggehvite 
2 skvis med sitron(fra flaske. Smak deg frem!)
En stor håndfull frysetørkede bringebær. 

Slik gjør du:

Sett ovnen på 180 grader

Bland egg og smør med håndmikseren, før du blander i alt det andre, utenom bringebærene. De har du til når deigen er kornete og fin. Det er før du har i bærene at du evnt kan ha i mer mel. 

Samle de kornete klumper til en deig, og trykk/kjevle ut på et bakepapir. La deigen være ca 1-2 cm tykk. 

Stek i ca 30 minutter.

Så tar du kaken ut av ovnen, skjærer den i passene stykker og legger stykkene over på siden. 


Skru ned varmen til 50 grader og stek i 30 min på hver side.


Voila! Glutenfrie, sukkerfrie bringebærbiscotti! 



(Hvis du vil lage sukkervarianten blir fremgangsmåten litt annerledes)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar