mandag 27. januar 2014

Glutenfri proteinbarer

En av bloggene jeg virkelig anbefaler folk å ta en titt innom, er bloggen til Melissa , kostholdsveileder og  innehaveren av Helsekosten i Albir, i Spania. Hun og jeg er ikke alltid enige om alt, men hun har forfriskende sterke meninger, tar nydelige bilder og kommer med masse spennende oppskrifter, -særlig på sunnere alternativer til godis. Dessuten er hun en flott og inspirerende dame! - Altså vel verdt en følger eller femti til!  


Inspirert av hennes oppskrift på proteinbarer, har jeg laget min egen, ut i fra hvilke behov vi har her hjemme, og hvilke ingredienser jeg har tilgang på.

Og jeg må bare si det.. disse er knallgode!

I all hovedsak er jeg ute etter noe som gir mye og god næring, er lett å spise og som holder seg ok i en matboks. At mannebeinet kan ha med seg for å spise ifbm trening med gutta er heller ikke noe minus! Dette er et perfekt lite måltid hvis du sliter litt med å få i deg nok ila dagen. 

Til min versjon, trenger du følgende;

3 store spiseskjeer med peanøttsmør
3 ss kverna mandler
3 ss kokosfett/olje (jeg bruker sånn glass med økologisk cocosa)
3 toppa ss erteprotein 
2 ts økologisk vaniljepulver
1 dl vann
100 gram mørk sjokolade (ODENSE sin er glutenfri)
2 ss kokosfett/olje til sjokoladen
en håndfull tørket frukt i biter

Slik gjør du;

Bland peanøttsmør, mandler, kokosolje, erteprotein, vaniljepulver og vann. Dekk en liten brødform med bakepapir, og trykk deigen nedi den. Sett den i fryseren mens du ordner sjokoladen.

Hakk sjokoladen i småbiter, og ha denne samt kokosoljen i en bolle. kjør i mikroen til oljen er så varm at du kan røre ut sjokoladen i den. (eller gjør dette på komfyren, så klart)

Hell sjokoladen over deigen i brødformen, strø over den tørkede frukten og sett i fryseren igjen en liten stund, til sjokoladen har stivnet. Ta brødformen ut igjen, og kutt i passende porsjoner, som du har i en plastboks i kjøleskapet. Dersom du har latt formen stå for lenge i kjøla må du vente litt, hvis ikke sprekker sjokoladen.

Denne er fet og smelter lett altså, så den må oppbevares kaldt bestandig! Men den er kjempegod og gir masse deilig energi. Til vårt bruk er det greit med litt tørket frukt på, skal du bruke den til restitusjon etter trening, bygge muskler etc etc, så kan du sikkert bytte ut med noe som passer dietten din, eller sløyfe det helt.

Lykke til!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar