lørdag 4. januar 2014

Bakt potet! En naturlig glutenfri lørdagsfavoritt!

Plutselig en dag var ikke frossenpizza like aktuelt som et kjapt lørdagsalternativ, sa du?

Vel, da er det på tide å trekke en gammel 80-tallsfavoritt frem fra glemselen! I følge min storebror kunne man på 80-tallet kjøpe bakt potet "over alt". Det er jeg for ung til å huske, men jeg husker at vi spiste det ofte da taco enda var et fremmedord. 


En dag ble bakepoteten glemt. Men Veslebjørn og jeg slår et slag for dens tilbakekomst! 

Det er superenkelt, og perfekt kosemat i helgene, -når man har TID til å lage mat men ikke ORK.

Dette trenger du: 

Store poteter (antall avhenger av hvor mange som skal spise og størrelsen på potetene. Vi beregner som regel to stk til hver.)

Aluminiumsfolie (ikke GIDD å kjøpe de ferdig innpakka grisedyre potetene da du... De største du får i løsvekt er vel så bra!)

Til fyll: 
Du kan fylle med absolutt hva du vil. Dette er en liste av min families favoritter:

Smør
Hoffs pommes frites-krydder
Revet ost
Rømme (blandes med hakket :)
Hvitløk
Mais
Baconterninger

Du kan også bruke feks bønner, guacamole, kylling, tunfisk, tomatsalsa... Bare fantasien setter grenser!


Slik gjør du:

Varm ovnen til 180 grader.
Stikk potetene med en gaffel og pakk hver og en inn i ett lag aluminiumsfolie.

Stekes i ovnen i 90 minutter (litt lengre hvis potetene er veldig store. De skal være myke og gode når du tar dem ut)


Skjær et kryss i poteten 

Ha på en god klaff smør og less på det du ønsker av garnityr. Om nom nom!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar