onsdag 20. november 2013

Hjemmelaget Tikka Masala.

Er det en ting Veslebjørn elsker, så er det indisk mat. Nærmere bestemt Tikka Masala.

Etter en nærmere titt på etiketten på den typen du får kjøpt i butikken, innså jeg at denne maten ikke kunne være noen heksekunst, og bestemte meg for å prøve å lage selv.

OBS; cluet med indisk mat er tid. Dette er veldig lettvint mat, men den tar tid å lage.

Du trenger;


kylling/svin i biter

tomater (enten ferske eller sånn boks med ferdig hakkede)
Stor gryte, masse mat. Her før kokosmelken has i.
Gulrøttene gir mer konsistens, syns jeg. 
Kokosmelk
løk
hvitløk
gulrøtter (kan sløyfes men gir +1 grønnsak og smaker godt) 
chili
kokos (kan sløyfes)

krydder; koriander, ingefær,salt.... litt etter smak!

fremgangsmåte;
stek kylling/svinebitene og surr løken blank i ei gryte. Pass på å ikke svi hvitløken! (derfor har jeg den gjerne oppi litt senere)
ha i tomatene.
rasp gulrøttene og ha i gryta
ha i litt vann, og kokos, chili...( og ananas eller andre godsaker hvis du har det i skapet)
På et eller annet tidspunkt har du i kokosmelken. Jeg har forsøkt å la alt det andre putre en stund og SÅ ha i melken, samt ha i kokosmelken nesten fra begynnelsen av. begge deler funket.
Dersom tomatene er veldig bitre, har du i en kvart teskje sukker.

la alt dette putre på lav-middels varme i et par-tre timer mens du rører rundt av og til, og smaker til med krydderier. serveres med ris, og gjerne en salat til.

Jeg har hørt man kan få kjøpt naturlig glutenfri papadums i butikken, men har enda ikke undersøkt om vi har det her om kring.

bon appetit!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar